(…) l'univers emergeix quan un espai és tallat o separat. La pell d'un organisme viu separa un exterior d'un interior. Així succeeix amb la circumferència d'un cercle en un pla. Traçant la manera com representem aquesta separació, podem començar a reconstruir, amb una precisió i cobertura que semblen gairebé increïbles, les formes bàsiques subjacents a la ciència lingüística, matemàtica, física i biològica.

Spencer Brown, Les lleis de la forma, 1969

Apropant-se a Zero representa un nou capítol de la recerca en curs sobre processos creatius, des de la cognició i la noció d'Origen fins a la relació entre el llenguatge i els fenòmens físics. Centrant-se en la representació negativa del que no pot ser presentat d'una altra manera (zero, res, infinit), l'exposició, en forma d'una instal·lació de vídeo dicotòmica, examina què pot significar la negació en el llenguatge i la natura.

En considerar fenòmens naturals i socials únics, Katarina Petrović es dedica a un procés d'investigació intrigant, establint una connexió immediata entre la vida orgànica i inorgànica, és a dir, entre l'experiència analògica i digital. Similar a la comprensió dadaista del concepte de tabula rasa, el principi de negació que l'artista ha manipulat en els últims anys funciona com a eina per a la transformació de significat i pensament, amb l'objectiu de produir noves formes de coneixement. Dues noves obres, Poesia Negativa v.2.0 i Origen v.2.0, resumeixen la recerca recent de Katarina Petrović, basada en l'ús d'intel·ligència artificial per a generar noves formes textuals, imatges en moviment experimentals i so.

Katarina Petrović

Belgrado

Katarina Petrović és una artista i investigadora que treballa a la intersecció de l'art, la ciència i la tecnologia. Centrant-se en processos generatius en el llenguatge i la natura, crea obres en forma d'instal·lacions modulars en l'espai en línia i fora de línia, utilitzant mitjans com text generatiu, poesia, so, programari i performance.

Té un màster en Música de la Interfacultat ArtScience, el Conservatori Reial i l'Acadèmia Reial de Belles Arts de l'Haya, i un MFA de l'Acadèmia de Belles Arts de Belgrad. El 2019 va guanyar el premi D. B. Mangelos. Katarina Petrović és membre i presidenta de la junta de l'espai artístic Trixie a l'Haya, una investigadora afiliada al centre de recerca transdisciplinari Leo Apostel i professora convidada a l'Escola de Pensament de postgrau a Brussel·les i a la Interfacultat ArtScience a l'Haya. La seva obra de la sèrie Poesia Negativa forma part de la Col·lecció del Saló d'octubre, mentre que la nova obra de la mateixa sèrie ha estat encarregada per a la Biennal Art Encounters a Timisoara. Viu i treballa entre Belgrad i l'Haya.

Altres projectes de Katarina

Origin

Prototype and part of an ongoing research exploring the properties of sound in low-pressure environments

On Cosmogony

Light & Sound installation

Barcelona, 2015