El silenci en si és una il·lusió, ja deia John Cage que no existeix tal cosa. Tan sols en el buit de l'espai exterior, on les onades d'aire no es propaguen, podríem parlar d'un silenci veritable. Així i tot, aquest roman inaccessible per a tothom, sempre subjecte al seu entorn, un entorn que, per molt que ens esforcem, roman castigat constantment per tot tipus de sons que trenquen aquest silenci.
Trencar el silenci (rural)
Aquest projecte parteix de la idea del silenci com un paisatge construït, com a element que defineix la davallada de l'activitat humana en determinats contextos rurals, un element que alhora és vist com el resultat negatiu d'un sistema capitalista voraç i urbà; alhora que també és percebut com un tresor, un anhel i un espai d'escapament a la cacofonia urbana.
Instal·lació
Tot això en l'espai queda il·lustrat i acompanyat per l'ús del feltre com a material aïllant i la disposició poc ortodoxa dels altaveus generant obstacles respecte a una escolta acomodada i canònica; convidant a l'oïdor a buscar aquests sons que callen quan els busquem i que sonen quan deixem de perseguir-los.
Interacció
L'obra és un muntatge instal·lable que consta de cinc panells dobles de feltre blanc natural suspesos en l'aire que oculten en el seu interior dos altaveus cadascun.
El sistema d'altaveus està controlat per un software que analitza els nivells de decibels que hi ha a la sala. Si a la sala hi ha massa soroll, la composició sonora passarà a ser inaudible, si guardem silenci i el mantenim, podrem escoltar com la composició, tímidament, se'ns revela a l'oïda.
Paisatges sonors
La composició està formada per paisatges sonors d'espais abandonats, zones rurals deshabitades i espais liminals entre camp i ciutat de la província de Castelló. Al seu torn aquests paisatges sonors s'acompanyaran d'elements sonors extrets de finals de cançons i de música popular. Es tracta d'una amalgama de mostres de so irreconeixibles que evoquen la idea de silenci però que no necessàriament ho són.
Versions anteriors
Trencar el Silenci és un projecte que ha anat transformant-se en cada context en el qual ha estat exposat. Inicialment es va exposar en el seu format original a les sales de l'IVAM CADA de la ciutat d'Alcoi.
Edu Comelles
Barcelona, 1984
Viu i treballa a València; és artista, músic i gestor cultural. El seu treball uneix l'art sonor, la producció musical i el disseny de so en diferents àmbits de la cultura.
Ha actuat, en solitari i en col·laboracions, en festivals com Sónar, Mutek, Eufónic, Música en Segura entre molts d'altres; també ha participat en certàmens com el Mobile Week BCN, Escuchar en Buenos Aires o Radar de México DF.
La seva obra s'ha pogut gaudir al Reina Sofia de Madrid, LABoral de Gijón, Museu d'Art Abstracte de Conca, Tabakalera (Donostia), Espai Rambleta, Bombes Gens a València; Etopia (Saragossa), CAAM (Gran Canària) o el CCCB, Caixaforum i Arts Santa Mònica a Barcelona. Algunes de les seves obres formen part de la Col·lecció DKV Artèria i la Col·lecció d'Art Contemporani de la Generalitat Valenciana. La seva discografia ha estat publicada per segells com Spa.RK, Fluid-Audio, Archives, Envelope Collective entre molts altres.
En 2017 guanya la prestigiosa Beca Leonardo / BBVA en la categoria d'art digital amb el projecte Spectre. Ha estat també guardonat amb premis i beques com Buit Blanc (Alacant), Emergents, Labore (Euskadi), Laboral / El Pati, o la beca Pépinières Européennes; a més d'haver estat seleccionat en certàmens com Naturalizarte, Art Públic / Universitat Pública o la Biennal de Mislata a València, entre moltes altres.
Des de l'any 2007 dirigeix Audiotalaia, una plataforma digital i canal de streaming dedicat a la formació, producció i difusió de música electrònica i art sonor. Cada estiu, aquesta plataforma organitza el Summer Camp, una trobada internacional de joves artistes sonors que té lloc a l'interior de Catalunya.
Comelles va crear la Secció d'Art Sonor i Músiques Experimentals del Festival Ensems de València en 2016 i fins a la seva desaparició en 2018. Ha estat comissari de l'Espai Sonor a l'EACC de Castelló. Ha dirigit els cicles de concerts Herzios, Off_Herzios i La Gallera Suena programant concerts en diversos espais i sales d'art de València.
En el camp acadèmic, Comelles ha co-dirigit la creació de l'assignatura d'Art Sonor a la Universitat Oberta de Catalunya. Al seu torn, és Doctor en Belles Arts, Màster en Disseny de So per la Universitat d'Edimburg i Màster en Arts Visuals i Multimèdia per la Politècnica de València. Des de 2010 imparteix tallers sobre paisatge sonor, microfonia i autogestió per tot el país; en centres educatius, espais autogestionats, galeries i centres culturals.
Altres treballs d'Edu
Trencar el silenci
Alcoi
Trencar el silenci
Segura de la sierra
T'agradaria fer una visita guiada a l'exposició Trencar el silenci?
Reserva les teues places a alguna de les dates disponibles